Do zakresu działania Sekcji Spraw Kadrowych należy:
- prowadzenie spraw związanych z zatrudnianiem, obsługą kadrową w trakcie trwania stosunku pracy oraz rozwiązywaniem umów o pracę pracowników Uczelni;
- ścisła współpraca z jednostkami organizacyjnymi Uczelni, związkami zawodowymi, organami administracji publicznej, ubezpieczeń społecznych we wszystkich sprawach dotyczących zagadnień osobowych i zatrudnienia;
- kierowanie na badania medycyny pracy oraz kontrola aktualności tych badań;
- sporządzanie i kompletowanie wniosków o nadanie medali, orderów i odznaczeń (na podstawie wniosków z jednostek organizacyjnych);
- opracowywanie planów urlopów wypoczynkowych;
- aktywny udział i wsparcie kierownictwa Uczelni w budowaniu i wdrażaniu polityki personalnej;
- merytoryczne, bieżące wsparcie kadry kierowniczej oraz pracowników Uczelni w zagadnieniach związanych z prawem pracy;
- zgłaszanie do ZUS danych osobowych pracowników nieposiadających tytułu ubezpieczeniowego do ubezpieczenia zdrowotnego;
- prowadzenie rekrutacji pracowników niebędących nauczycielami akademickimi oraz udział w rekrutacji pracowników będących nauczycielami akademickimi;
- wystawianie i prolongata legitymacji służbowych, prowadzenie rejestru wydanych legitymacji oraz ich aktualizacja;
- analiza stanu zatrudnienia kadry i powiadamianie rektora o zmianach w stanie zatrudnienia, wpływających na uprawnienia do prowadzenia poszczególnych kierunków studiów;
- prowadzenienie i aktualizacja baz danych o pracownikach w systemie kadrowo-płacowym Uczelni;
- sporządzanie sprawozdawczości wewnętrznej i zewnętrznej z zakresu działania Sekcji, w szczególności dotyczącej nauczycieli akademickich;
- prowadzenie spraw dotyczących kontroli z zakresu prawa pracy przez podmioty zewnętrzne, w szczególności Państwową Inspekcję Pracy oraz realizacja zaleceń i decyzji pokontrolnych.
Do zakresu działania Sekcji Płac należy:
- prowadzenie pełnej dokumentacji płacowej dotyczącej pracowników Uczelni, osób pobierających stypendia doktoranckie i naukowe oraz osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych w Politechnice Opolskiej;
- rejestracja umów zleceń i umów o dzieło zawartych z osobami fizycznymi;
- zarządzanie procesem naliczania i wypłacania wynagrodzeń oraz innych świadczeń zwiazanych z pracą;
- sporządzanie sprawozdawczości wewnętrznej i zewnętrznej z zakresu wynagrodzeń;
- prowadzenie pełnej dokumentacji dotyczącej składek ZUS;
- prawidłowe rozliczenia składek na ubezpieczenie społeczne oraz podatku od osób fizycznych;
- współudział w opracowywaniu planów i sprawozdań z zakresu płac i stypendiów przygotowywanych w Uczelni;
- sporządzanie i przekazywanie informacji dotyczących wykorzystania budżetu wynagrodzeń Uczelni;
- ścisła współpraca z jednostkami organizacyjnymi Uczelni, związkami zawodowymi, organami administracji publicznej, ubezpieczeń społecznych we wszystkich sprawach dotyczących zagadnień płacowych;
- merytoryczne, bieżace wsparcie kadry kierowniczej oraz pracowników w zagadnieniach związanych z wynagrodzeniami.
Do zakresu działania Sekcji Spraw Socjalnych należy:
- administrowanie przy ścisłej współpracy ze związkami zawodowymi działającymi w Uczelni, zakładowym funduszem świadczeń socjalnych;
- opracowywanie projektów planów rzeczowo-finansowych działalności socjalno-bytowej;
- realizacja uzgodnionego na dany okres planu różnych form usług i świadczeń socjalnych dla pracowników i ich rodzin oraz emerytów i rencistów;
- udzielanie świadczeń z ZFŚS zgodnie z obowiązującym Regulaminem ZFŚS;
- proponowanie i opracowywanie zmian do Regulaminu ZFŚS;
- prowadzenie rozliczeń finansowych i dokumentów związanych z działalnością socjalną Uczelni;
- występowanie do Urzędu Pracy z wnioskami w sprawach odbywania w Uczelni staży przez osoby bezrobotne;
- przygotowywanie wniosków pracowników przechodzących na rentę lub emeryturę w zakresie danych osobowych i okresów zatrudnienia;
- obsługa administracyjna procesu dofinansowywania podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Politechniki Opolskiej.
Do zakresu działania Stanowiska ds. Zatrudniania i Wynagradzania należy:
- prowadzenie statystyk na potrzeby sprawozdawczości wewnętrznej i zewnętrznej;
- opracowywanie planów zatrudnienia;
- sporządzanie sprawozdawczości w zakresie zatrudnienia;
- prowadzenie rozliczeń z PFRON;
- przygotowywanie dokumentów dotyczących dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników Politechniki Opolskiej oraz nagród ze specjalnego funduszu nagród dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi;
- prowadzenie spraw dotyczących płac i zatrudnienia, współpraca w tym zakresie z jednostkami organizacyjnymi Uczelni.